Gamble, Tarzan Games and the Gili´s - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Dave Zuurbier - WaarBenJij.nu Gamble, Tarzan Games and the Gili´s - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Dave Zuurbier - WaarBenJij.nu

Gamble, Tarzan Games and the Gili´s

Door: Dave

Blijf op de hoogte en volg Dave

26 November 2012 | Indonesië, Seminyak

Hallo allemaal,

Hier weer eens een verhaal uit Bali. Ik heb weer een aantal dingen beleefd dus zal jullie weer even bijpraten. Het weekend na Lembogan had ik een rustig weekend weer eens wat ontspanning na al die stress van school. We zijn op zondag even naar het Balinese casino geweest oftewel de COCKFIGHT. Ik had er wel van gehoord, maar had het nog niet eerder gezien. Een hoop hanen gezien, alleen op een andere manier als dat je naar een kippenshow gaat in Nederland.
De hanengevechten worden gehouden in een speciale arena die omringd wordt door zo’n 500 man, de hanen zitten gevangen in kooien en worden er uitgehaald wanneer het gevecht begint. Ze worden tegenover elkaar gezet klaargemaakt voor het gevecht en opgefokt. Als ze opgefokt zijn begint iedereen die om de arena staat te wedden op 1 van de twee hanen. Hoe het wedden precies werkt weet ik niet, maar het werkt. Als de hanen op de grond worden gezet stopt het wedden en vallen ze elkaar aan totdat er een winnaar is. Wij hadden natuurlijk ook zin om een gokje te wagen dus hadden wij een Indonesische man gevraagd om voor ons in te zetten, dit wilde hij wel doen omdat hij al door ze geld en land (tijdens deze gevechten wordt er door de mannen ook met land gewed) heen was.
Wij waren toch iets gelukkiger als hem want wij gingen met 570.00Rp. naar huis.

Het weekend hierna ben ik met een paar jongens uit me klas naar Bedugel gereden naar het Tree top Adventure park. Dit ligt in de bergen van Bali en hier kan je Tarzan games doen, tokkelen, liaan slingeren, boomklimmen etc. Was erg gaaf om te doen aangezien de bomen hier iets hoger worden dan in Nederland. Je hebt er verschillende parcours met de hoogste op 25 meter. Dan wordt het toch wel spannend als je aan zo’n touw hangt.
Voor school moet ik een project uitvoeren om te kijken naar de supply chain van de rijstindustrie. Ik moet kijken hoe ik een betere prijs voor de Balinese rijstboer kan creëren. Hiervoor heb ik inmiddels een aantal interviews gehad met organisaties en rijstfabrieken. Is erg interessant om allemaal te bekijken maar zo zie je ook hoe corrupt de industrie in elkaar zit. Maar ook zie je dat er niets wordt geregistreerd en zo wordt het lastig om goede informatie te krijgen.

Twee weken terug hadden we weer een lang weekend en zijn we naar de Gili eilanden geweest. Dit is eilanden groep in het noorden van Lombok. Het zijn die eilanden genaamd Gili Trawagan, Meno en Air. Voordat we naar de Gili’s vertrokken hadden we met een paar Duitse klasgenoten afgesproken om de wedstrijd Nederland-Duitsland te kijken. Dus om 3 uur ’s nachts mijn bed uitgekropen maar wat een flop! had beter in me bed kunnen blijven liggen. Na de wedstrijd werden we om 6 uur opgehaald en vertrokken we naar Gili Trawagan. Dit is het meest toeristische eiland van de Gili’s. Met de boot vaar je langs allemaal kleine eilanden in de zee, echt gaaf om te zien.

Aangekomen op Trawagan hadden we een hutje gehuurd en zijn daarna een rondje gaan fietsen. Wat? Fietsen? Ja je hoort het goed fietsen. Op de Gili’s is het enige vervoer paard en wagen of op de fiets. Dit was niet zo’n succes mijn fiets viel halverwege van ellende uit elkaar dus er was wat frustratie. Ook de infrastructuur is niet geheel naar wens op het eiland. Voor ieder resort is alles netjes bestraat maar als je 10 meter voorbij het resort bent heb je mul zand. Geen pretje met een herenfiets. Maarja, wel het hele eiland gezien.

Trawagan is het Terschelling van Indonesië alles wat god verboden heeft mag hier, alles gebeurt heel relaxed en er is ook geen politie aanwezig op het eiland. We hebben ook een snorkeltocht gedaan om de eilanden heen. Zo kregen we de kans om de andere twee eilanden te bekijken en om te snorkelen. Echt heel gaaf hoeveel vis zich hier bevindt en hoe kleurrijk het is. Het eten is echt heel goed op de Gili’s omdat er veel toeristen komen hebben ze een hoop westers eten. Is wel eens lekker na maandenlang rijst, nasi en mie te eten.

We zijn vanaf de Gili’s ook een dagje naar Lombok geweest. We kwamen aan op Lombok en hebben een scooter gehuurd en zijn wat rond getourd. We hebben twee watervallen bezocht. Was echt onwijs om te zien. Helaas is het regenseizoen nog niet begonnen. Want dan komt er veel meer water uit. Nadat we de watervallen gezien hadden gingen we terug naar de boot. Op de terug weg van de boot begon het ineens te spoelen. Alle straten liepen onder, we waren allemaal doorweekt als wat.
Het grappige is dat in plaats van dat iedereen naar binnen gaat als het regent hier iedereen buitenkomt om zich zelf te wassen. De kinderen zwemmen in de modder en de was wordt buiten gehangen om schoon te spoelen. Toen we weer uit de bergen waren begon de zon te schijnen en droog je weer bijna helemaal op. Gelukkig waren we nog net op tijd voor de boot anders hadden we een nachtje op Lombok moeten blijven.
De laatste dag op de Gili’s zijn we gaan speervissen. We zagen een stel jongen gasten met van die harpoenen rijden dus we dachten dat is lachen. Dus hadden we zelf ook van die geweren gehuurd en een snorkel setje. Dit was heel gaaf om te doen, het is eigenlijk verboden maarja op de Gili’s mag alles. We kregen het nog wel op de stok met een Australische vega huppeldepup die ons een stel gekke idioten vond. Maar dat maakte ons de pis niet lauw, was gewoon leuk om te doen.

Afgelopen weekend weinig gedaan op Bali, we wilden naar het westen rijden van Bali maar halverwege werd het Noodweer dus zijn we weer omgekeerd. Toen een aantal dvd’tjes gehuurd en die bekeken. Voor de rest wezen stappen en wat spullen gekocht voor mijn trip naar Maleisie.
Dit was het tot zover, ik vertrek nu voor een week naar Maleisië. Ik vertel daar wat over als ik terug ben! Kuala Lumpur Here I Come! Foto´s voeg ik volgende week wel toe, moet me vlucht halen!

Groetjes Dave

• 26 November 2012 - 14:18

Je Allerliefste Oma !:

Hoi Dave,
    Gefeliciteerd met de verjaardag van je grote broer Mike.
    Wat leuk dat ik je gisteren op de skype gezien en gesproken heb.
    Veel plezier in Maleisie en groeten aan Martha.
    Groetjes Oma

• 26 November 2012 - 16:12

Mike:

Ha broer,

Veel plezier in maleisië!
    Waar blijft die foto die je had beloofd?

Gr mike

• 26 November 2012 - 20:58

Art:

Allo Dave,

Hier is het regenseizoen ook nog in volle gang, we kunnen nog niet schaatsen.

Veel plezier in Kuala Lumpur, kijk nog ff naar mijn zonnebril, die heb ik in december 1993 daar ergens laten liggen.

Groeten van je Oom.