Flores, Rinca Island and Komodo Island. - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Dave Zuurbier - WaarBenJij.nu Flores, Rinca Island and Komodo Island. - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Dave Zuurbier - WaarBenJij.nu

Flores, Rinca Island and Komodo Island.

Door: Dave

Blijf op de hoogte en volg Dave

11 December 2012 | Indonesië, Komodo

Hallo allemaal,

Hier weer eens een berichtje vanuit Bali. Ik ben vorige week vrijdag om 8 uur in de morgen samen met Bas (klasgenoot) vertrokken voor een weekendje naar Flores. Er liggen nog twee eilanden tussen Bali en Flores, dat zijn Lombok en Sumbawa. Maar ondanks dat was de vlucht maar 80 minuten.

Toen we aankwamen op Flores werden we opgehaald door een reisleider waar we vanaf Bali al het een en ander mee hadden geregeld aangezien hij weer een kennis was van een leraar van ons. Toen meteen een hotel geregeld, scooter gehuurd en een trip geboekt naar Komodo eiland. Na alles geregeld te hebben zijn we op de scooter gestapt en zijn we Flores gaan verkennen met de scooter. We zijn door de bergen gaan rijden en na 2,5 uur weer terug gekeerd vanwege onweer in de bergen.

Flores is een vulkanisch eiland en is heel erg droog. Een heel verschil met Bali! Ook alle omliggende eilanden zijn vulkanisch en dit geeft een prachtig uitzicht vanuit de bergen.
Op zaterdag zijn we een 2 daagse boot trip gaan doen naar Rinca eiland en Komodo eiland. Om 9 uur vertrokken we uit de haven richting Rinca eiland na 1,5 uur varen kwamen we aan en hebben we een trekking tocht gedaan van 2 uur waar we de eerste Komodo varanen hebben gespot! Dit zijn echt een stel grote lelijke luie hagedissen, maar wel leuk om eens een keer te zien. Na Rinca eiland zijn we doorgevaren naar Komodo eiland. Hier zijn we gestopt bij Pink Beach de naam zegt het al, het was een roze strand. Voor het strand was een onwijs mooi koraal om te snorkelen.

Daarna zijn we in een baai voor anker gaan liggen met de boot om daar de op de boot te kunnen slapen. Om 5 uur werden we wakker van de vleer-honden. Het mangrove bos waarnaast we voor anker lagen zat vol met die beesten en die kwamen met honderden tegelijk uit het bos om op jacht te gaan, was heel gaaf om wakker te worden.

Toen vertrok de boot richting Komodo eiland waar we aan wal gingen om van de ene kant van het eiland naar het andere eiland te trekken. Deze tocht zou tussen de 3 en 5 uur duren. Aangezien ik op me slippertjes liep was ik hier niet heel blij mee maarja. Uiteindelijk waren we met 3 uur wandelen aan de andere kant. Het was echt heel mooi om door het eiland te trekken met een paar prachtige uitzichten. Maar natuurlijk wilde we ook weer een paar van die grote varanen zien. De populatie is ongeveer 2300 Komodo varanen op Komodo eiland. Ik heb er wel geteld 5 gezien, dat was dus wel een tegenvaller.

Na de trektocht stapte we weer op de boot en gingen we richting manta point. Dit is een punt waar manta-roggen leven. Na een klein half uurtje varen waren we er en zagen we de eerste manta’s wauw wat zijn dit een indrukwekkende beesten. In het begin kwamen we er 5 tegen en zijn we meteen te water gesprongen. Maar door de stroming was het moeilijk om ze bij te houden dus waren we al een eindje afgedreven. Toen werden we weer door de boot opgepikt en weer terug naar het manta-point. Toen troffen we het helemaal. Een groep van 20 tot 30 roggen kwam naar het wateroppervlak. Echt onwijs gaaf om te zien.

Toen natuurlijk ook weer met het snorkelsetje te water gesprongen, echt onwijs als die beesten op je komen zwemmen in een groep van 5 of 6 met hun bek open. Die beesten waren gemiddeld 4 meter breed dus dan voel je je toch wel een klein ventje in die grote oceaan. Gelukkig eten ze alleen plankton en algen dus dat is dan weer een meevaller.

Na het manta-point zijn we terug richting Flores gevaren, onderweg was er nog een snorkelplek waar we stopte met weer onwijs mooi koraal en onderwaterleven.
Na de trip zijn we gaan eten in een warung op Flores. Het is echt onwijs lekker, maar je wilt niet weten hoe het wordt klaargemaakt. Maar gelukkig ben ik nu inmiddels wel wat gewend.

Maandagochtend hadden we nog even een scooter gehuurd, we zijn toen naar de Batu Cermin grot geweest en nog naar een verlaten strandje met glashelder water. Was nog wel mooi om te zien voordat we weer in het vliegtuig stapte naar Bali. Om 13:30 landen we weer in Denpasar en zat ons tripje er weer op. Nu vandaag mijn project af ronden zodat ik woensdag of donderdag naar Java kan.

Als ik weer wat te melden heb horen jullie het van me!

Groetjes, Dave

• 12 December 2012 - 10:29

Carolien Bakker:

Hi Dave,

Wat toch allemaal een ongelooflijke verhalen!! Komt erop neer dat je een onvergetelijke tijd hebt en we ons lekker verwarmen aan jou verhalen in deze kou hier!! Veel plezier nog even en geniet maar lekker!!

Carolien x